عقیده ی اهل سنت و جماعت

قرآن و سنت به فهم سلف صالح امت

عقیده ی اهل سنت و جماعت

قرآن و سنت به فهم سلف صالح امت

سلام علیکم
قصد دارم در این وبلاگ مجموعه ی عظیمی از مقالات , کتب و نوار های اسلامی را در مورد عقیده ی اهل سنت و جماعت گردآوری کنم تا منبع کاملی باشد برای پیروان قرآن وسنت.

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

کرامات اولیا

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶ ب.ظ

کرامات اولیا

 

س: آیا اولیا الله (دوستان خدا) اهل کرامت‌اند؟ آیا این امکان برایشان هست که در عالم هستی، (آسمان‌ها و زمین)، تصرف کنند؟ آیا اولیا الله که در عالم برزخ هستند برای اهل دنیا شفاعت می‌کنند؟

ج: کرامت: کار فوق‌العاده‌ای است که خداوند بردست بندگان صالح خود ظاهر می‌کند، فرق نمی‌کند زنده باشد یا مرده و این کرامتی است که خداوند به اولیا خود می‌بخشد که با آن ضرری را دفع و یا منفعتی را جلب و یا حقی را نصرت دهد، و این کار به اراده و خواست آن بنده صالح نیست، همان طور که پیامبران در معجزات خویش اختیار نداشتند، بلکه به خواست و اراده الله بستگی دارد.

خداوند می‌فرماید: « وَقَالُوا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَاتٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الآیَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِیرٌ مُبِینٌ (٥٠)»

  • مصطفی موحد

مسیح دجال

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۵ ب.ظ

مسیح دجال

 

س: سابقاً داستان فتنه‌ی دجال را شنیدیم، همان که به آسمان و زمین دستور می‌دهد تا ببارد و سبزه و علف برویاند، از خزانه‌ها و دفینه‌های زیر زمین خبر می‌دهد، شخص را کشته و سپس زنده‌اش می‌گرداند. در این جا اساتید، حقیقت کار دجال را از ما پرسیده‌اند، صحت این امر را برای ما واضح بگردانید. آیا کارهای دجال اعمال سحر آمیز است که دیگران را سحر می‌کند؟

  • مصطفی موحد

حکم ناسزاگویی به زمان

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۲ ب.ظ

حکم ناسزاگویی به زمان

 

س: ناسزا گفتن به دهر و زمان چه حکمی‌دارد؟

ج: بد و بیراه گفتن به زمان به سه قسم تقسیم می‌شود:

قسم اول: این‌که قصدش صرفاً خبردادن باشد نه ملامت؛ و این جایز است؛ مثلاً می‌گوید: از شدت گرما یا سرما امروز کلافه شدیم و... زیرا مدار اعمال نیت است.

قسم دوم: شخصی به زمان بد و بیراه گفته و آن را فاعل و خالق بداند، بدین صورت که زمان را چرخاننده‌ی امور از حالتی به حالتی دیگر تصور نماید و این شرک اکبر است. زیرا این شخص با انتساب حوادث به طرف غیر الله در واقع خالقِ دیگری را با الله تعالی شریک قرار داده است.

  • مصطفی موحد

آیا انسان مختار است یا مجبور؟

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۱ ب.ظ

آیا انسان مختار است یا مجبور؟

ج: انسان هم مجبور است و هم مختار. مجبور است از این حیث که الله تعالی همه چیز را برای او مقدر کرده است. مختار است از این جهت که با وجود تقدیر به او، استطاعت  و قدرت تصمیم گیری داده است. می‌تواند کارهایی را با اختیار خود انجام دهد و از کارهایی صرف نظر نماید. الله تعالی قادر است که وی را به راه راست رهنمون سازد. به دلیل این‌که الله تعالی می‌فرماید: [وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (٣٦)وَمَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ أَلَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انْتِقَامٍ (٣٧)] [زمر:36،37]

«هر کس را که الله گمراه سازد، برایش هدایت کننده‌ای نیست و هر کس که الله تعالی او را هدایت کند هیچ کس نمی‌تواند گمراهش کند».

  • مصطفی موحد

دانلود نوارهای عقیدتی ماموستا کریکار

دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۲۰ ق.ظ

سلام علیکم و رجمه الله

دانلود سلسله دروس عقیدتی از زبان ماموستا نجم الدین کریکار به زبان کوردی

1-اهمیت عقیده


2-ربوبیت و الوهیت


3-توحید اسماء و صفات


4-قانون گذاری و حاکمیت خدای بزرگ


5-ایمان به فرشتگان

  • مصطفی موحد

حقیقت علمانیت (سکولاریسم)

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹ ب.ظ

حقیقت علمانیت (سکولاریسم)

 

س: علمانیت چیست؟ حکم اسلام در مورد طرفداران این تفکر چیست؟

ج: علمانیت مذهب جدیدی است و در ردیف حرکت ها و فعالیت های فاسد و خرابکاری است که تز اصلی آن جدایی دین از حکومت است و اساس کارش شکم پرستی و شهوت رانی است.

توجه آن فقط به زندگی مادی و دنیوی و غفلت از آخرت است . این حرکت مصداق گفتار رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم است که فرمود:« تَعِسَ عَبْدُ الدِّینَارِ وَعَبْدُ الدِّرْهَمِ وَعَبْدُ الْخَمِیصَةِ إِنْ أُعْطِیَ رَضِیَ وَإِنْ لَمْ یُعْطَ سَخِطَ تَعِسَ وَانْتَکَسَ وَإِذَا شِیکَ فَلَا انْتَقَشَ »[1]

« هلاک باد بنده ی دینار و نابود باد بنده ی درهم و پارچه ی نفیس و زیبا؛ زیرا اگر به او بدهند، خرسند می گردد و اگر ندهند، خشمگین و ناراحت می شود. ( چنین شخصی ) هلاک و سرنگون باد ( تا جایی که ) اگر خاری به پایش فرو رود، کسی پیدا نشود که آن را در آورد.»

  • مصطفی موحد

حکم سوگند به غیر الله

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۲ ب.ظ

حکم سوگند به غیر الله

 

س: حکم سوگند به غیرالله چیست؟ آیا سوگند به غیر الله شرک است یا خیر؟

ج: سوگند به غیر الله شرک و حرام است، برابر است که سوگند به پادشاه یا پیامبر صلی الله علیه وسلم  یا ولی و یا هر مخلوقی از مخلوقات باشد.

 چون ابن عمر رضی الله عنهما روایت می‌کند که: پیامبر صلی الله علیه وسلم  عمربن خطاب رضی الله عنه را در حالی در لشکر یافت که به پدرش‌سوگند می‌خورد، پیامبر صلی الله علیه وسلم  آنان را صدا‌کرد و فرمود:« أَلَا إِنَّ اللَّهَ  عزّوجلّ یَنْهَاکُمْ أَنْ تَحْلِفُوا بِآبَائِکُمْ، فَمَنْ کَانَ حَالِفًا فَلْیَحْلِفْ بِاللَّهِ أَوْ لِیَصْمُتْ»[1]

 (هان! بدانیدکه الله تعالی شما را از سوگند به پدران‌تان نهی‌می‌کند لذا هر کسی که ‌‌‌می‌خواهد سوگند یاد کند به نام الله سوگند یاد کند یا سکوت نماید.)

  • مصطفی موحد

حکم شرعی بزرگداشت روز ولنتاین

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۲۹ ب.ظ

حکم جشن به مناسبت عید دوستی (روز محبت)

 

س: در این اواخر جشن گرفتن به مناسبت روز عید دوستی - به ویژه بین دختران دانشجو- رواج یافته است، این عید یکی از اعیاد نصاری است که پوشش (لباس و کفش) با رنگ قرمز است و به یکدیگر، فقط گل‌های قرمز اهدا می‌کنند از جناب عالی انتظار می‌رود که حکم جشن به مناسبت این عید را توضیح دهید و نصیحت شما به مسلمانان در خصوص چنین مسایلی چیست؟ الله شما را حفظ و حمایت کند!

ج: جشن به مناسبت عید دوستی به چند جهت جایز نیست.

  • مصطفی موحد

حکم توسل به پیامبر صلی الله علیه وسلم

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۲۸ ب.ظ

حکم توسل به پیامبر صلی الله علیه وسلم

 

س: حکم توسل به سیدانبیاء صلی الله علیه وسلم چیست؟ آیا دلیلی برتحریم آن وجود دارد؟

  ج: بحث توسل به پیامبر صلی الله علیه وسلم [1] نیاز به شرح تفصیلی دارد، اگر توسل، با پیروی از دستورات پیامبر، دوست داشتن آن بزرگوار، اطاعت از شریعت وی، ترک نواهی، اخلاص به خاطر الله در عبادت باشد، که این عین اسلام است، همان دینی که الله انبیا را به خاطرآن برانگیخته است. این توسل بر هر فرد مکلف واجب است و وسیله‌ی سعادت در دنیا و آخرت است.

  • مصطفی موحد

حکم جدایی دین از سیاست

يكشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۲۵ ب.ظ

حکم جدایی دین از سیاست

 

س: حکم کسیکه میگوید: در دین، سیا‌‌ستی وجود نداردو در سیاست هم دینی وجود ندارد، چیست؟

ج: در شریعت اسلام سیاست درستی وجود دارد که بین دولتهای اسلامی و... دیگر دولتها در صلح و جنگ باید به اجرا درآید و با سیاست صحیح و موفق اسلامی باید مسؤلان و حاکمان مسلمان در میان مردم رفتار کنند و در مسایل دین و دنیا با چنین سیاستی بین مردم حکمرانی کنند.

  • مصطفی موحد