مفهوم ولاء و براء (گفتاری از شیخ ابن عثیمین)
لطفاً توضیح دهید که ولاء و براء یعنی چه؟
جواب: ولاء و براء به خاطر الله تعالی این است که انسان از هر چه که الله تعالی اعلام برائت و انزجار نموده است ما هم از آن تنفر داشته و بیزار باشیم.
الله تعالی میفرماید: « قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا »
(رفتار و کردار)ابراهیم علیه السلام و کسانی که بدو گرویده بودند، الگوی خوبی برای شما است ، بدانگاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و از چیزهایی که بغیر از الله عبادت میکنید؛ بیزاریم و دشمنی و کینه توزی همیشگی میان ما و شما پدیدار گردید.... «ممتحنه/4»
باید این رفتار را با مشرکان داشته باشیم.
الله تعالی میفرماید: « وَأَذَانٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الأکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ »
(این اعلامی است از جانب الله و پیامبرش به همه مردم در روز حج اکبر که الله و رسولش از مشرکان بیزارند...). «توبه/3»
لذا بر تک تک افراد مؤمن واجب است، که از تمام مشرکان و کافران بیزار و متنفر باشند، این حکم مربوط به رفتار با کفار است. بر هر فرد مسلمان واجب است که از هر عملی که الله و رسولش صلی الله علیه وسلم بیزار هستند، هر چند کفر نباشد؛ مانند: فسق و عصیان او نیز بیزار باشد.
الله تعالی میفرماید: « وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الإیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَکَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولَئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ »
(اما الله ایمان را در نظرتان گرامی داشته است و آن را در دلهایتان آراسته است، و کفر و نافرمانی را در نظرتان زشت و ناپسند گردانیده است، و فقط آنان راه یافتهاند). «حجرات/7»
وقتی که مؤمن هم ایمان داشته باشد و هم به گناهان آلوده باشد، به خاطر ایمانش با او محبت دوستی میکنیم و به خاطر گناهانش از او خوشمان نمیآید و این در زندگیِ روز مرهی ما وجود دارد. بطور مثال داروی تلخی را با آن که مزهی آن را ناپسند میدانی باز هم تمایل داری که بخوری چون موجب شفای بیماری میشود.
البته برخی از مردم از مؤمن گناهکار بیشتر از کافر متنفر هستند، این جای بسی شگفتی است و تغییر حقایق است؛ کافر دشمن الله و پیامبر صلی الله علیه وسلم و مؤمنان است. بر ما واجب است که با تمام وجود از او متنفر باشیم.
الله تعالی میفرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ »
(ای کسانی که ایمان آوردهاید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید که نسبت به آنها اظهار محبت کنید). «ممتحنه/1»
و میفرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (٥١)فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسَارِعُونَ فِیهِمْ یَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِیبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَیُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِی أَنْفُسِهِمْ نَادِمِینَ (٥٢)»
(ای کسانی که ایمان آوردهاید! یهود و نصارا را [تکیهگاه] دوستان خود نگیرید؛ آنها دوستان و هوادار یکدیگرند و هر که از شما آنها را به دوستی گیرد از آنهاست. همانا الله تعالی ظالمان را هدایت نمیکند51. و لیکن بیمار دلان را میبینی که در [دوستی] آنها میشتابند و میگویند: میترسیم حادثهی بدی برای ما پیش آید [و به کمک آنها نیازمند شویم]. ولی شاید الله تعالی پیروزی یا حادثهی دیگری از جانب خود [برای مسلمانان] پیش آورد و این دسته از آنچه در دل نهان داشتند پشیمان شوند). «مائده/51-52»
کفار هرگز از شما راضی نمیشوند؛ مگر زمانی که از دینشان پیروی کنی و دین خودت را بفروشی.
الله تعالی میفرماید: «وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ »
(یهود و نصارا از تو راضی نخواهند شد مگر زمانی که از دینشان پیروی کنی).«بقره/120»
و میفرماید: «وَدَّ کَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکُمْ کُفَّارًا حَسَدًا» «بقره/109»
(بسیاری از اهل کتاب دوست دارند که ایکاش! شما را پس از ایمانتان به کفر بازگردانند).
این حکم شامل تمام انواع کفر، اعم از انکار، تکذیب، شرک و الحاد میشود. ما از تمام اعمال حرام بیزاریم و برای ما جایز نیست که اعمال حرام برای ما عادی و مأنوس باشد. روا نیست که ما مسلمانان مرتکب اعمال حرام شویم و از عمل مؤمن گناهکار بیزاریم لیکن به خاطر ایمانش با او موالات (رابطهی همکاری و حمایتی) داریم و او را دوست داریم.
شیخ ابن عثیمین- مجموع دروس فتاوی الحرم المکی(3/357،358)