کرامات اولیا
کرامات اولیا
س: آیا اولیا الله (دوستان خدا) اهل کرامتاند؟ آیا این امکان برایشان هست که در عالم هستی، (آسمانها و زمین)، تصرف کنند؟ آیا اولیا الله که در عالم برزخ هستند برای اهل دنیا شفاعت میکنند؟
ج: کرامت: کار فوقالعادهای است که خداوند بردست بندگان صالح خود ظاهر میکند، فرق نمیکند زنده باشد یا مرده و این کرامتی است که خداوند به اولیا خود میبخشد که با آن ضرری را دفع و یا منفعتی را جلب و یا حقی را نصرت دهد، و این کار به اراده و خواست آن بنده صالح نیست، همان طور که پیامبران در معجزات خویش اختیار نداشتند، بلکه به خواست و اراده الله بستگی دارد.
خداوند میفرماید: « وَقَالُوا لَوْلا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَاتٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّمَا الآیَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِیرٌ مُبِینٌ (٥٠)»
گفتند: چرا معجزاتی از سوی پروردگارش براو نازل نشده؟ بگو: معجزات همه نزد خداست (و به فرمان او نزل میشود) من تنها بیم دهندهای آشکارم. «عنکبوت/50»
اولیا الله قدرت تصرف در جهان هستی (آسمان و زمین) را ندارند مگر به همان اندازه که دیگر بندگان به انجام دادن آن اعمال قدرت دارند همانند زراعت و تجارت و بنایی ساختمان و غیره، آنهم به اذن و اراده الله.
امکان شفاعت ایشان در عالم برزخ برای دیگر مخلوقات (زنده یا مرده) مقدور نیست، مگر به اجازه الله. خداوند میفرماید: « قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِیعًا » بگو: تمام شفاعت از آن الله است. «زمر/44»
و فرموده است: «وَلا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ (٨٦)»
کسانی را که غیر از او میخوانند قادر بر شفاعت نیستند، مگر آنها که شهادت به حق دادهاند و بخوبی آگاهاند. «زخرف/ 86»
و فرموده: « مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ »
کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند؟ «بقره/255»
هر کس معتقد باشد که اولیا الله در عالم هستی تصرف میکنند یا از غیب آگاهی دارند کافر است. خداوند میفرماید: « لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَمَا فِیهِنَّ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (١٢٠)»
«مائده / 120»
«حکومت آسمانها و زمین و آنچه درآنهاست از آن خداست و او بر هر چیزی تواناست.
و نیز فرموده است: «قُلْ لا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ الْغَیْبَ إِلا اللَّهُ »
(بگو: کسانی که در آسمانها و زمین هستند غیب نمیدانند جز خدا) «نمل/65»
و همچنین دستور خداوند به پیامبرش: (که تمام گمانها را کنار میزند و حق آشکار میشود):« قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعًا وَلا ضَرًّا إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ وَلَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَمَا مَسَّنِیَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلا نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (١٨٨)»
«بگو: من مالک سود و زیان خویش نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار پنهان نیز خبر ندارم مگر آنچه خداوند اراده کند) و اگر از غیب باخبر بودم، سود فراوانی برای خود فراهم میکردم و هیچ بدی (زیانی) به من نمیرسید، من فقط بیم دهنده و بشارت دهندهام برای گروهی که ایمان میآورند (و آماده پذیرش حقند). «اعراف/188»
وبالله التوفیق. و صلی الله علی نبینا محمد و آله و صحبه و سلم
انجمن دائم پژوهشهای علمی و افتا1/388
- ۹۲/۰۹/۲۵